Bedrijfswaarde: negen keer de winst?
Karel is eigenaar van een bedrijf in de bouwnijverheid met een omzet van 3 miljoen euro. Hij wilde eens met mij van gedachten wisselen over de verkoop van zijn onderneming. In een dergelijk gesprek komt altijd de waarde van het bedrijf aan de orde en Karel had gegoogeld op internet. Ik neem je mee in onze dialoog.
“De waarde is negen keer de winst”, luidde zijn standpunt. Waarop mijn reactie meestal is: “Dit klopt niet, want onder één voorwaarde is het zelfs vijftien keer de winst.” “Op internet staat negen keer en jij zegt vijftien keer. Hoe kan dat? En wat is die voorwaarde dan?” vroeg Karel met een verbaasde blik. “Karel, dat is simpel en alleen van toepassing als de winst nul is”, was mijn antwoord. “Want negen keer nul is hetzelfde als vijftien keer nul.”
Online wordt van alles geschreven, maar de werkelijkheid is vaak anders. Bovendien is het ene bedrijf het andere niet. Negen keer de winst, maar is dat inclusief of exclusief het eigen vermogen? Ik heb Karel uit de droom gehaald dat negen keer de winst niet bestaat.
Een bedrijf met een omzet van 3 miljoen euro dat alleen maar werkt voor professionele opdrachtgevers is veel meer waard dan een bedrijf met dezelfde omzet en dezelfde winst dat alleen particulieren als klant heeft.
Nog een voorbeeld:
In het ene bedrijf is de leeftijd van het personeel rond de 55 jaar en in het andere bedrijf ongeveer 40 jaar. Ik hoef je niet uit te leggen dat ook dit van invloed is op de waarde.
En een laatste: na de verkoop is de directie niet meer betrokken (zeilen in Friesland), of de directie geeft een garantie dat de komende twee jaar de omzet op peil blijft. Dit punt geeft een groot verschil in waarde.
Inmiddels hebben we als Olde Hartman Advies om en nabij de 450 bedrijven verkocht en hebben we een model met 25 punten welke van belang zijn voor de waardebepaling van een bedrijf. Punten die uiteindelijk aangeven hoe interessant een bedrijf is voor een koper. Om daarmee maar aan te geven dat het verstandig is om als ondernemer op tijd na te denken over het moment om jouw bedrijfswaarde te bepalen. En welke punten je kunt veranderen om die waarde te verhogen.