Cultuurverschil_bedrijfsovername_olde_Hartman

Is cultuur(verschil) belangrijk bij het kopen van een bedrijf?

Als u deze vraag leest, weet u misschien het antwoord ook wel. Het is natuurlijk een belangrijk punt voor het slagen van de overname van een bedrijf. Alleen hebben kopers in de praktijk hier doorgaans niet veel aandacht voor. Waarschijnlijk denken ze dat alle bedrijven in de bouw wel dezelfde cultuur hebben. Maar dat is niet zo! Even een voorbeeld.

De cultuur van de koper is een enorm ‘wij-gevoel’. In het bedrijf en binnen de taken, verantwoordelijkheid en bevoegdheden is ruimte voor elke medewerker. De directeur heeft als motto: “Ik heb een hekel aan mensen die geen beslissingen durven te nemen. Neem gewoon een beslissing. Van de tien beslissingen zijn er negen goed en wellicht één iets minder.”

Nu de cultuur van de verkoper: “Er zit een dominante directeur aan de top van het bedrijf. Als er bijvoorbeeld een nietmachine moet worden gekocht, wil hij dat weten.”

Wanneer wij er als adviesbureau worden bijgehaald, is de overname al volledig mislukt. En worden we gevraagd er alles aan te doen om er nog iets van te maken. Hoe we dit hebben aangepakt? In één van de volgende columns informeer ik u erover. Uit dit voorbeeld wordt in elk geval duidelijk dat een groot cultuurverschil erg nadelig is bij een bedrijfsovername.

Daarom voor de koper: denk aan dit punt en voorkom een ‘kat in de zak’. Toch alvast een tip. De huidige directie bepaalt voor een groot gedeelte de cultuur van het bedrijf in het midden- en kleinbedrijf. Als koper kunt u in de gesprekken met deze directie bepalen of de cultuur van het bedrijf zou kunnen passen bij uw cultuur.

“Wilt u weten op welke cultuurverschillen u
nog meer moet letten bij een bedrijfsovername?”.

Neem contact op of bel 033-4555889